Gruppträning

Styrka, rörlighet, balans, kondition

Gruppträning

På Improve erbjuder vi ett brett utbud av klasser inriktade på bland annat funktionell träning, puls, styrka och smidighet. I funktionell träning utför du övningar som efterliknar rörelser från vardagen – ofta med hjälp av din egen kroppsvikt. Här utvecklar du såväl din styrka som rörlighet, balans och kondition. Exempel på utbud är styrkepass, konditionspass, core, yoga och boxning. Vi har även familjepass och specialklasser för dig som är nybliven mamma eller senior. Läs mer under respektive pass.

Klassutbud Improve

Abs (mage/rygg)

En något tuffare mage/rygg klass än Coren där vi jobbar i intervallform. Klassen är 30 minuter.

Box

Vi jobbar två och två med handskar och mitsar. Vi lär oss grundtekniker som slag och sparkar och avslutar passet med konditions- och styrkefys. Du kan vara med oavsett tidigare erfarenhet.

Cage-Cardio

Stationsträning med fokus på puls och längre intervaller. Vi blandar konditionsmaskiner, egen kroppsvikt och andra redskap.

Cage-Challenge

Här används buren till att köra tuff stationsträning. Detta är en klass för dig som gillar utmaningar.
På lördagens CageChallenge XL tar vi in något fler deltagare.

Cage-Gymnastics

Här jobbar vi i buren med ringar, räcken, vår egen kroppsvikt och andra redskap för att bygga en stark och rörlig kropp med mycket inspiration från gymnastikens värld. Klassen är väldigt grundläggande och alla kan delta, oavsett vilken nivå man är på.

Core

30 minuter klass med fokus på liggande och stående bålövningar för att stärka upp mage/rygg. Vi använder redskap som viktplattor, matta och jobbar i takt till musik.

Cycling

Konditionsträning i vår cykelsal. Instruktören sätter sin prägel på klassen och varvar kortare med längre intervaller.

Dynamic Mobility

30 minuter rörlighetsklass med fokus på att förbättra kroppens funktion och rörlighet. I klassen används främst egen kroppsvikt i form av dynamiska rörelser.

Familje-CageChallenge

Vi lanserar en ny träningsform där vuxna och barn från 9 år och uppåt tränar tillsammans. Vi kör cirkelträning i buren som är anpassad för att alla ska kunna delta. Det går även bra att vara med utan barn.

Freaky-Friday

Varje fredag kör vi olika pass för att du ska få möjlighet att testa på lite olika träningsformer. Så det kan vara allt från dans till handstående, cirkelträning mm. Detta ingår även i våra barnkort från 9 år och uppåt.

Functional-Flow

En 45 minuters klass där vi använder Casalls "slide-plattor" som redskap. Effektiv träning för styrka, kondition och mycket bål.

Improve Kids - Hinderbana/Gymnastik

Vi kör 45 minuter rörelseglädje med gymnastik, lek och hinderbana för olika åldrar. Barnen lär sig att samarbeta på ett lekfullt sätt! För mer info, se sidan "Barnträning" eller kontakta receptionen.

Mamma-Cirkel

Stationsträning som riktar sig till nyblivna mammor. Bebisarna får ligga på mattor i mitten av salen medan mammorna tränar. Vi avslutar klassen med bäckenbotten-och coreträning.

Mamma-Kondition

Träning som är anpassad för nyblivna mammor. Vi tränar i intervallform med mycket fokus på kondition men även styrka, bål och bäckenbotten. Bebisarna ligger på mattor bredvid.

Mjuk-Yoga

Yoga är träning för både kropp och själ. Mjuk-yoga är en yogaklass där alla kan delta. Den passar dig som vill börja träna yoga med aldrig har testat, eller dig som vill ha en lättare form av yoga.

MFR (rörlighet med rulle/boll)

MFR står för Myofascial release och innebär att vi jobbar framförallt med vår bindväv. Vi kommer med hjälp av triggerpointrullar och bollar massera kroppen för att släppa på spänningar och öka vår rörlighet. Klassen är 30 minuter.

MRL (Mage-Rumpa-Lår)

En 30 minuter intervallklass som stärker upp nedre delen av kroppen. Vi fokuserar på styrka, kondition, spänst och core.

Pilates

Pilates stärker och stabiliserar bålmuskulaturen, förbättrar styrka och kroppskontroll. Vi jobbar även mycket med rörlighet och andning.

Senior-Balans/Bål

På denna 30 minuters klass kombineras styrka och stabilitet för bålen. Vi utmanar även balansen på olika sätt.

Senior-Cage

Stationsträning i buren med enkla men utmanande övningar för styrka, kondition och balans. Du styr tempo efter egen förmåga.

Senior-Cirkel

Stationsträning i vår gruppträningssal med enkla men utmanande övningar för styrka, kondition och balans. Du styr tempo efter egen förmåga.

Senior-Cykel

30 min spinning med fokus på kondition efter egen förmåga. Instruktören kör olika intervaller till härlig musik.

Senior-Gym

30 minuters träning i gymmet. Instruktören går igenom hur maskinerna fungerar så man även kan träna på egen hand i gymmet sen.

Senior-Kondition/Styrka

Passet inleds med ca 30 minuters konditionsträning till musik. Därefter följer styrkeövningar för hela kroppen där vi använder bl a hantlar, viktplattor och gummiband.

Senior-Rörlighet

30 minuters rörlighet och stretch som går bra att kombinera med andra pass.

Skivstång

Ett helkroppspass där vi använder skivstång och bräda. Här fokuserar vi på basträning med skivstång såsom knäböj, marklyft, bänkpress mm. Du lär dig grundtekniken för styrketräning.

Tabata

Tabata är en 30 minuter intervallklass där vi jobbar i 20 sekunder och vilar 10 sekunder. Varje övning gör vi 4-8 gånger. Passar både dig som är nybörjare och träningsvan.

WOD (Workout of the day)

Klassen körs i 30-45 minuter i buren. Crossfit-inspirerat pass med olika utmaningar från gång till gång.

Yin-Yoga

Yin-Yoga är en lugn form av yoga där vi "vilar" i olika sittande och liggande positioner för att släppa på spänningar och mjuka upp vår bindväv.

Yoga

Yoga är träning för både kropp och själ. Du förbättrar din rörlighet, styrka och kroppskontroll med både statiska och dynamiska övningar.

I klasstiden ingår fram- och undanplockning av redskap etc.

*Ändringar eller justeringar i schemat kan förekomma.