Gruppträning

Styrka, rörlighet, balans, kondition

Gruppträning

På Improve erbjuder vi ett brett utbud av klasser inriktade på bland annat funktionell träning, puls, styrka och smidighet. I funktionell träning utför du övningar som efterliknar rörelser från vardagen – ofta med hjälp av din egen kroppsvikt. Här utvecklar du såväl din styrka som rörlighet, balans och kondition. Exempel på utbud är styrkepass, konditionspass, core, dans, yoga och 3D-träning. Vi har även specialklasser för dig som är nybliven mamma eller senior. Läs mer under respektive pass.

Klassutbud Improve

3D-Intervall

Detta är en 45 min klass där vi använder Procedosmatta (3Dmatta), hantlar och viktplattor. Vi jobbar med kroppens naturliga rörelser i alla olika plan. Detta är en unik och nytänkande klass som kommer förbättra din fysiska kapacitet.

Box

Vi jobbar två och två med handskar och mitsar. Vi lär oss grundtekniker som slag och sparkar och avslutar passet med konditions- och styrkefys.

Cage-Cardio

Stationsträning med mer fokus på puls och längre intervaller. Vi blandar konditionsmaskiner, egen kroppsvikt och andra redskap. Klassen är 45 min.

Cage-Challenge

Här används buren till att köra 45 min tuff stationsträning. För dig som gillar utmaningar.
På lördagens CageChallenge XL tar vi in något fler deltagare.

Cage-Gymnastics

Här jobbar vi i buren med ringar, räcken, vår egen kroppsvikt och andra redskap för att bygga en stark och rörlig kropp med mycket inspiration från gymnastikens värld. Klassen är väldigt grundläggande och alla kan delta, oavsett vilken nivå man är på.

Core

30 minuter lång klass med fokus på liggande och stående bålövningar för att stärka upp mage/rygg. Vi använder redskap som viktplattor, pinne och matta.

Cycling

Konditionsträning i vår cykelsal. Instruktören sätter sin prägel på klassen och varvar kortare med längre intervaller.

Dynamic Mobility

30 minuter rörlighetsklass med fokus på att förbättra kroppens funktion och rörlighet. I klassen används främst egen kroppsvikt i form av dynamiska rörelser.

Improve Kids

Vi kör 50 minuter rörelseglädje med gymnastik, dans och lek för olika åldrar under höstterminen. För mer info, se sidan "Barnträning" eller kontakta receptionen.

Just Dance

Precis som namnet avslöjar är detta en klass där vi bara ska dansa och ha kul! Enkla steg så att alla kan vara med och bli riktigt svettiga!

Mamma-Cirkel

Stationsträning som riktar sig till nyblivna mammor. Bebisarna får ligga på mattor i mitten av salen medan mammorna tränar. Vi avslutar klassen med bäckenbotten-och coreträning.

Mamma-Kondition

Träning som är anpassad för nyblivna mammor. Vi tränar i intervallform med mycket fokus på kondition men även styrka, bål och bäckenbotten. Bebisarna ligger på mattor bredvid.

Miniband

En 45-minuters klass där vi enbart använder små gummiband som redskap. Hela kroppen utmanas i styrka och kondition med extra fokus på core och säte.

Mjuk-Yoga

Yoga är träning för både kropp och själ. Mjuk-yoga är en yogaklass där alla kan delta. Den passar dig som vill börja träna yoga med aldrig har testat, eller dig som vill ha en lättare form av yoga.

MFR (rörlighet med rulle/boll)

MFR står för Myofascial release och innebär att vi jobbar framförallt med vår bindväv. Vi kommer med hjälp av triggerpointrullar och bollar massera kroppen för att släppa på spänningar och öka vår rörlighet. Klassen är 30 minuter.

MRL (Mage-Rumpa-Lår)

En 30 minuter intervallklass som stärker upp nedre delen av kroppen. Vi fokuserar på styrka, kondition, spänst och core.

Senior-Cage

Stationsträning i buren med enkla men utmanande övningar för styrka, kondition och balans. Du styr tempo efter egen förmåga.

Senior-Cirkel

Stationsträning med enkla men utmanande övningar för styrka, kondition och balans. Du styr tempo efter egen förmåga.

Senior-Cykel/Rörlighet

Vi börjar i cykelsalen med ca 30 min spinning och avslutar med ca 30 min rörlighet, stretch och balans.

Senior-Kondition/Styrka

Passet inleds med ca 30 minuters konditionsträning till musik. Därefter följer styrkeövningar för hela kroppen där vi använder bl a hantlar, viktplattor och gummiband. Vi avslutar med stretch och avslappning.

Skivstång

Ett helkroppspass där vi använder skivstång och bräda men även egen kroppsvikt. Här fokuserar vi på basträning med skivstång såsom knäböj, marklyft, bänkpress mm. Du lär dig grundtekniken för styrketräning. Klassen har även en del konditionsinslag.

Yoga

Yoga är träning för både kropp och själ. Du förbättrar din rörlighet, styrka och kroppskontroll med både statiska och dynamiska övningar.

Yin-Yoga

Yin Yoga är en lugn form av yoga där vi "vilar" i olika sittande och liggande positioner för att släppa på spänningar och mjuka upp vår bindväv.

I klasstiden ingår fram- och undanplockning av redskap etc.

*Ändringar eller justeringar i schemat kan förekomma.